Monday, December 26, 2011

Kerabu Timun

Hari cuti umum, jadi aku pagi2 dah pergi ke pasar nak buat asam laksa Nyonya resepi nya di sini...kemudian anak sulung ku datang membawa 4 kilo ketam suruh aku masak lemak cili api....mmm masak lah cuma terlupa nak ambil gambar dan upload di sini tapi aku rasa masak lemak cili api semua org tahu kan....kemudian aku tgk timun masih banyak lagi dan terlintas di hati ku nak buat kerabu timun....lama aku tak makan kerabu timun....

Bahan nya

2 biji timun di buang kulit dan potong buang tengah nya
2 labu bawang di mayang halus
2 biji cili merah di mayang halus
1 biji cili hijau di mayang halus
5 biji cili api di mayang halus
buah tomato yang kecil potong dua (kalau yang besar iris halus2 dalam 1 biji)
sedikit lada hitam di tumbuk  halus
2 ekor ikan kembung atau (ikan yang banyak isi nya) di bakar dan ambil isi nya
1/2 biji kelapa ambil santan nya (pekat)
perahan limau atau lemon dalam sesudu besar
sedikit garam dan gula

santan di campurkan lada hitam, isi ikan, garam dan gula masak di atas api yg perlahan bila dan mendidih angkat dan campurkan semua bahan2 yang di atas tadi.

                                                           Kerabu timun

Hampas timun boleh di buat mask muka...rasa kesegaran nya


oleh kerana kerabu timun kita ambil luar nya jadi jangan buang tengah nya kita buat jus timun campurkan lemon dan gula  dan tapis...sangat sedap maaf terlupa pula nak upload gambar  tadi dan hampas nya boleh buat mask...bermakna tidak ada pembaziran ....semua boleh di gunakan....

No comments:

Post a Comment