Saturday, May 28, 2011

Laksa Nyonya

Salah satu makanan kegemaran ku ada lah laksa...semua jenis laksa aku suka, dari asam laksa, laksa johor, laksa kelantan dan lain kesemua nya aku suka, tapi paling aku suka ada lah Assam Laksa cara masakan orang Cina....puas aku cuba mendapatkan resipinya tapi tak dapat....aku makan dan cuba rasa apa isi kandungan nya...dan cuba tapi tak dapat sama apa yang seperti ku makan....dan akhir nya ada seorang rakan ku En. Anuar Nuruddin telah memberi aku resipi Laksa Nyonya....tanpa membuang masa aku cuba resipi nya dan aku sangat berpuas hati kerana resipi ini yang aku cari.......telah 2 kali aku memasak nya dan habis setiap kali aku masak....dan kesemua tetamu yang merasa nya mengatakan sungguh enak.  Terima kasih  sekali lagi En. Anuar...jasa mu tetap ku kenang semoga Allah membalas jasa mu.... dan di sini  ku kongsi kan bersama hasil rahsia dari En. Anuar semoga menafaat untuk kita dan juga beliau...panjang2 kan ilmu katanya....

                                                        Memang sedap dan senang di masak
LAKSA NYONYA
 (lebih kurang 10 sajian)

Bahan (A)
2 tin sardin (Cap Ayam atau Mekerel) dibuang sos dan hancurkan
1 biji nanas (dicingcang)

Bahan (C)
3 batang bunga kantan (belah 4)
Secekak daun kesom
½ cawan otak udang (prawn paste)
½ cawan pes asam jawa (Adabi)
4 keping asam gelugur
4 kiub ikan bilis (Maggi)

Garam dan gula melaka secukup rasa
15 cawan air

Bahan dikisar (B)

30 tangkai cili kering
30 biji bawang merah
2 inci halia
5 batang serai
½ inci lengkuas (jangan lebih)
1 sudu teh serbok jintan manis
1 sudi teh serbok jintan putih

Cara nya : -
Panaskan ½ cawan minyak dan masukkkan bahan (B) yg telah dikisar halus dan kacau sehingga pecah minyak dan masukkan Bahan (A) kacau sehingga nanas nampak layu kemudian masukkan air dan Bahan (C) renih lebih kurang ½ jam dan keluarkan asam keping (JANGAN TERLEBIH MASAM), Finishing Taste - tambah garam dan gula melaka jika perlu (kuah mesti ada rasa sedikit manis).

Hidangkan dengan Laksa beras atau Meehoon (jika Suka) dengan ulam seperti timun, bawang besar,  dan daun2 yang kita suka yang biasa kita makan untuk laksa sepert daun pudina, salad, daun selasih..
Selamat mencuba...tidak rugi mencuba memang berbaloi :-)

No comments:

Post a Comment