Sunday, July 31, 2011

Kari Kepala Ikan

Suami ku teringin nak makan kari kepala ikan seperti masakan arwah ibu nya...aku pun suruh lah dia beli bunga kantan, daun kalsum dan juga daun kari....santan setengah biji.

Aku balik kerja terus ku ke dapur dan semua barang2 yang ku pinta ada di dapur. Ku bersihkan ikan dan perahkan asam limau serta gaulkan garam dan perap kan untuk hilangkan bau hanyir ikan itu.

Cara memasak Kari Kepala Ikan seperti biasa sahaja.  Aku kira semua orang boleh masak kari ikan....cuma beza nya aku campurkan sikit bunga kantan, daun kalsum dan juga daun kari....

Bahan nya

2 sudu besar serbuk kari ikan
15 biji bawang merah
5 biji bawang putih
seketul kecil halia
2 biji buah tomato
3 biji chili hijau
1 kuntum bunga kantan
sedikit daun kalsum
sedikit daun kari
kepala ikan merah atau jenahak
1 sudu teh jintan putih dan manis - di tumbuk halus
1 cawan minyak masak

sedikit asam jawa ikut selera kalau suka masam bubuh banyak dan perah kan dalam air
1/2 biji santan

cara nya
bawang putih, bawang merah dan halia di blend

Tumis bawang dan halia yang di blend dan daun kari hingga naik wangi, kemudian masuk kan serbuk kari serta jintan manis dan putih yang telah di tumbuk.  Perlahan kan api dan tutup periuk.  Masak hingga kari  naik minyak atau wangi. 

Masukkan 1 biji tomato yang di potong 4...masak kari itu hingga tomato larut...masukkan 2 cawan asam jawa.  Masukkan bunga kantan dan daun kalsum..  Biar lah kari itu mendidih.

Bila mendidih bubuh kepala ikan yang telah di bersihkan  kedalam periuk dan bubuh santan....perlahan kan api ....bila ikan dah masak masukkan buah tomato dan chili hijau...perlahan kan api hingga kari naik minyak dan angkat..

Jangan lupa bubuh garam secukup rasa.


Nota :  Selain dari Kepala Ikan, kari sebegini sedap di masak dengan ikan2 yang besar seperti ikan terubuk, merah, duri, keli dan sebagainya....daun kalsum dan bunga kantan menaikan bau kari.....


No comments:

Post a Comment