Saturday, June 18, 2011

Mee Hoon Kungfu

Suami ku balik dari masjid, tiba2 kata dia lapar dan nak makan suruh aku masak....kesian lak aku tengok...jadi aku jenguk dalam fridge apa yang ada yang aku tahu banyak barang2 dah habis stok....aku tengok ada carrot, cendawan, tauhu telur dan udang dan satu biji chili merah ...jadi aku buat keputusan untuk masak mee hoon kungfu walaupun tak ada sayur hijau memadai lah dengan warna carrot dan chili merah...

Bahan nya
carrot
cendawan
tauhu telur - di goreng garing untuk di di tabur ke atas mee hoon
udang
telur
bawang putih - di tumbuk dengan belakang pisau dan potong halus
2 sudu kecil tepung jagung di campurkan dengan sedikit air
minyak masak
minyak bijan
mee hoon - di goreng dengan minyak yg banyak hingga kembang dan angkat  letak atas pinggan hidangan
sedikit stock ayam atau ikan bilis

Cara nya

Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih, kemudian campurkan carrot, cendawan dan udang serta sedikit stok ayam atau ikan bilais....campurkan air agak2 1 cawan kemudian biarkan hingga mendidih dan pecahkan telur dan tepung jagung.  Bila dah masak masukkan dalam satu sudu kecil minyak bijan, agak2 dah pekat sedikit (jangan terlalu pekat) angkat kuah tu dan tuangkan ke mee hoon yang di goreng tadi, lepas tu taburkan tauhu telur yang dah goreng garing, bawang goreng.

Note :  Sayur2 boleh ikut suka dan lebih elok kalau ada sayur hijau seperti sawi
            rencah nya, selain udang, boleh di campur sotong dan isi ayam.

Mee Hoon Kungfu ini sangat sedap di makan panas2.


No comments:

Post a Comment