Thursday, June 23, 2011

Dim Sum ada lah makanan orang China dan sangat sedap di makan. Tetapi agak sukar mencari yang halal.  Aku dapati Dim Sum ini dari kawan ku, dan selalu nya Dim Sum ni orang stim atau pun goreng.  Oleh kerana aku terasa sangat lapar aku bercadang untuk membuat Dim Sum Soup.  Mmmm memang sedap..dan aku rasa kenyang selepas memakan nya semangkuk tak payah makan nasi yang sememang nya aku cuba elakkan.  Aku makan nasi hanya 2 atau 1 kali sahaja untuk seminggu.

Bahan nya

Frozen Dim Sum (boleh di beli dari supermarket dan pastikan ianya halal) aku dapati dari kawan yang di buat oleh orang Islam sendiri)
Carrot
Brokoli
Bunga Kobis
udang
telur sebiji
bawang putih
chili merah
chili hijau
daun soup dan daun  bawang
sedikit garam dan gula pencukup rasa (kalau bubuh kiub ikan bilis atau ayam tak perlu garam)
Sedikit serbuk lada hitam
(Bagi yang suka pedas boleh di tambah dengan chili padi tumbuk kasar2)

Cara nya

Sayur, chili,  semua di potong.
Didih kan air dan campurkan kesemua bahan tadi dan pecah kan telur.  Biarkan dia masak dan angkat kemudian taburkan daun soup dan daun bawang.

Senang kan? tak ada minyak di sini...sangat sesuai untuk orang macam aku atau orang berdiet jaga pemakanan. Makan panas2 memang sedap walaupun tanpa nasi.


No comments:

Post a Comment